Språklektion!

Nu när bloggen kommit igång någorlunda tänkte jag vara kreativ och ha en minispråklektion.

Som de flesta förhoppningsvis vet, är bantuspråket swahili ett av de officiella språken i Kenya. Det och engelska är två av de sextiotvå språk som talas. Swahili är det största språket på den afrikanska östkusten, där det talas i tio länder, medan det bara har officiell status i fyra av dessa (tack, Wikipedia).
Detta är väl den första av några kommande "lektioner", så vi startar bara med några hälsningsfraser och andra användbara saker. Och om ni tycker att detta är totalt onödigt, för jag kom precis på att det antagligen är det, kan ni ju bara kolla på era häften ni fick av Örjan. -_-

Ursäkta min undermåliga fonetik, men det går faktiskt inte att få in de där specialtecknen på en dator. Vill bara ge en förklaring till vissa uttal - när det står i i uttalsförklaringen, menar jag inte i som i svenska. Tänk snarare ee som i engelskans feel. Och på sista, där det står ss, syftar jag på det tonande s-ljudet, det vill säga det som vi inte har i svenskan och som är z. Man säger ju inte [soo] när man menar zoo på engelska. Det är det där getingljudet jag vill åt - zzzzzzzzzz!

Hej (god morgon, god dag etc)   -   Jambo (artigt; de äldre svarar Marahaba)
uttalas [djaambå]
God natt    -   Ulale salama
uttalas [olaale: saalaamaa]
Jag heter...    -    Jina langu ni...
uttalas [djinaa lango ni]
Herr (mister)    -    Bwana
uttalas [buaanaa]
Fru    -    Bibi
uttalas [bibi]
Fröken    -    Bi
uttalas [bi]
Hur är det?    -    Habari gani?
uttalas [haabaari gaani]
(Svar) Det är bra, hur är det själv?    -    Nzuri, asante. Na habari za kwaka?
uttalas [n-ssori, asante:. Naa haabaari ssa kuaakaa]

Håll till godo tills nästa gång!
Kwa heri!

/Sara Svensson
2008-10-19 @ 20:43:16 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Malin Gunnarsson

Det är bra Sara att du lär oss :)

Målet tycker jag ska vara att vi alla kan prata flytande Swahili när vi åker... Och att vi lär oss rida på lejon. ;)

2008-10-20 @ 17:53:16
Postat av: Sara S

Helt rimliga mål, alltså X) Får se om någon är intresserad ;)

2008-10-20 @ 18:03:56
URL: http://ikonstensnamn.blogg.se/
Postat av: Josse

åh, gud va kul det hade vart att kunna följa med!

2008-10-21 @ 06:54:45
URL: http://josefinerixon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0